Tips voor een ondernemer

Ondernemer zijn lijkt tegenwoordig wel hip. Iedereen wil een eigen bedrijfje, winkeltje of webshop beginnen en de concurrentie is dan ook niet mis. En dat terwijl ondernemerschap helemaal niet gemakkelijk is. Het is heel hard werken en werpt vaak pas na 5 jaar zijn vruchten af. Maar ben jij nou nog steeds ervan overtuigd dat je toch écht het ondernemen een kans wil geven? Lees dan in deze blog de drie basis tips die je altijd in je achterhoofd moet houden. Deze heb ik door de jaren heen verzameld door aan elke grote ondernemer die ik ken te vragen: Welke drie dingen zou jij een startende ondernemen meegeven? 

 

Tip 1: houd je werknemers tevreden 

Allereerst is het belangrijk om je werknemers, of zij jou nou vrijwillig helpen of op basis van loon, te allen tijde tevreden te houden. Misschien is je bedrijf in het begin nog niet zo groot dat je werknemers nodig hebt, maar op den duur zal je hopelijk toch een aantal mensen in dienst moeten nemen. Deze mensen zijn de drijvende kracht achter je bedrijf en zorgen dat jij tijd vrij hebt om te denken over de toekomst van je bedrijf. Hou je deze mensen dus niet tevreden, dan heb je de kans dat ze bij je weggaan. Of misschien zelfs overstappen naar de concurrent! En als een werknemer heel trouw en waardevol is, wil je dit echt niet. Je zult dan namelijk ineens alle taken weer zelf moeten gaan doen. En ik kan je met zekerheid zegen: dit gaat tegenvallen. 

Tip 2: houd je administratie goed bij 

Daarnaast is het belangrijk om je administratie goed bij te houden. Als ik het heb over administratie, heb ik het natuurlijk allereerst over administratie met betrekking tot klanten. Zonder je klanten kan je namelijk niet bestaan, dus deze zijn zeker niet onbelangrijk. Reageer dus zo snel mogelijk op e-mails, klachten en verzoeken. Op die manier hou je ze tevreden en blijven zij kopen of bestellen bij jou. Daarnaast is je administratie met betrekking tot facturen natuurlijk heel erg belangrijk. Als facturen niet betaald worden, komt er namelijk bij jou geen geld binnen. Maar hoe doe je dat nou: wel klantvriendelijk blijven al is een factuur niet betaald? Allereerst moet je natuurlijk niet stressen en zo rustig mogelijk blijven. Daarnaast kan je de tips bekijken op mkbZeker (check de link!). Deze tips zullen jou helpen bij het netjes afhandelen van zulke lastige situaties en om ze de volgende keer te voorkomen.  

Tip 3: geniet van het ondernemerschap 

Tot slot is het belangrijk dat je geniet van het ondernemerschap. Wat bedoel ik daarmee? Ik bedoel daarmee dat je je werk blijft doen met de passie waarmee je in eerste instantie het bedrijf hebt opgericht. Ondernemerschap ontstaat namelijk altijd uit een passie en dit is precies waardoor je je eerste klanten en werknemers hebt binnengehaald. Als je deze passie onderweg verliest, bestaat de kans dat je bedrijf hieronder lijdt of uiteindelijk zelfs helemaal moet stoppen. Probeer dus soms even terug te gaan naar ‘the sparkle’ die je het bedrijfje deed opstarten: kijk naar de eerste plannen, je eerste moodboard of je eerste aantekeningen en probeer dat gevoel weer omhoog te halen. Succes! 

Vorig artikel\’Ontspullen\’
Volgend artikelWarme winters

Meer van auteur

Gerelateerde blogs

Laatste berichten

De geheimen van energiezuinig wonen

We leven in een tijd waarin het belang van energie-efficiëntie en duurzaamheid steeds groter wordt. De isolatie van uw huis speelt hierin een cruciale...

De voordelen van vloerisolatie

Vloerisolatie is een belangrijke en effectieve manier om de energie-efficiëntie van een huis te verbeteren. Het kan helpen om de energierekening te verlagen, de...

3 redenen om een asbestattest aan te vragen!

Asbest is een gevaarlijk materiaal dat tot in de jaren '90 veelvuldig werd gebruikt in de bouw. Toen dit materiaal werd gebruikt waren de...