Internationaal ondernemen

Heb jij als ondernemer de ambities om je bedrijf uit te breiden en internationaal te ondernemen? Dat is natuurlijk een grote stap die je gaat zetten. Daarom is het van belang dat je goed voorbereid te werk gaat. Laat je informeren over de risico’s die je loopt en maak vooral geen overhaaste beslissingen. Zeker voor ondernemers die al een tijdje een bedrijf runnen is het belangrijk om de uitbreiding zorgvuldig uit te voeren. In deze blog lees je meer over een aantal zaken die je gaan helpen bij een soepele overstap naar internationaal ondernemen. 

Grens over met legitieme reden

Niet iedereen kan zomaar gaan handelen in het buitenland. Hiervoor zijn vaak per land verschillende regels opgesteld waaraan je je zult moeten houden. Doe je dit niet is de kans op ontzegging van handelen in dat desbetreffende land groot. Daarnaast zijn er ook speciale regels voor de verpakking van de pakketten die je wilt versturen en de vermelden gegevens op het verzendlabel. Om problemen te voorkomen kun je dus beter op de hoogte zijn van de redenen en regels voor zowel mensen als producten om de grens over te gaan. In meerdere markten opereren heeft vele voordelen zoals het verder verhandelen van overproductie. Wanneer je dit dus goed aanpakt vergroot internationaal handelen je kansen als ondernemer.  

Cultuur en taal

Naast het in orde hebben van je papieren is het ook belangrijk om je te verdiepen in de cultuur en de taal van het land waarin je wilt gaan ondernemen. Vaak zitten er namelijk grote verschillen op het gebied van gewoontes. Daarom is het belangrijk dat je allereerst je website, officiële documenten en social media teksten laat vertalen bij een juridisch vertaalbureau. Deze bureaus hebben tweetalige mensen in huis die de exacte spreek- en schrijftaal van het desbetreffende land onder de knie hebben. Wil jij bijvoorbeeld graag in Duitsland gaan ondernemen, neem dan contact op met een vertaalbureau duits. Op deze manier zul je potentiële duitse klanten gegarandeerd aanspreken en daarmee vergroot je dus de kans op conversie. Hoe meer moeite je hierin steekt hoe meer waardering buitenlandse klanten voor je bedrijf zullen hebben.  

Lokale samenwerkingen

Zoals ik net al zei is het belangrijk om te laten zien dat je ergens moeite voor doet. En hoe kan dan beter dan met lokale samenwerkingen. Bezoek je lokale ondernemers, stel je voor, vertel wat je komt doen en wat je plannen zijn. Deze ondernemers kunnen bij lokale consumenten een goed woordje voor je doen. Verder vergroot je op deze manier ook je naamsbekendheid. Probeer je flyer of visitekaartje bij lokale ondernemers te leggen en doe dit ook andersom! Zo bouw je in ieder geval goede karma op.  

More from author

Gerelateerde blogs

Laatste berichten

Hoe kom je van de stress op het werk af?

Werk kan zowel erg leuke als stressvolle momenten veroorzaken. Wanneer de stress de overhand begint te krijgen, dan zorgt dat voor erg vervelende situaties....

Een bijzondere waterstraal

Door een met een robijn of diamant belegde spuitkop en een straalbuis wordt water met een druk van circa 3800 bar gespoten. De waterstaal...

Een leaseauto, een goed idee?

Ik ben nu al een tijdje mijn eigen baas. Ik heb zelf een bedrijf gestart en heb nu ook al een mooie klanten basis...