Nieuws

Fit op kantoor

Persoonlijk betrap ik mezelf er nog steeds op mijn mailtjes uit automatisme af te ronden met ‘2019’. Maar 2020 is al een aantal weken van start. En dat betekent ook de goede voornemens van het nieuwe jaar. Maar wist je dat 19 januari de meeste goede voornemens al gesneuveld zijn?

De cliché onder de goede voornemens is natuurlijk: gezonder eten, meer bewegen. In januari verschijnen dan ook de meeste afval trends of challenges: Dry January, het koffie-dieet, 30 days squat challenge. De abbonementen op de sportscholen pieken als nooit te voren.

Hoewel deze trends op korte termijn zeker iets op zullen leveren, zijn ze vaak niet vol te houden. Beter is het daarom een gezondere levensstijl eigen te maken. Meer bewegen kan bijvoorbeeld best lastig zijn wanneer je al een dag op kantoor hebt besteed: je bent moe en hebt soms gewoon geen energie meer over. Gelukkig zijn er manieren om ook op je werk meer te bewegen, zonder dat je er erg in hebt. In deze blog: tips voor een gezonder leven op kantoor!

1. Walk and talk

Wist je dat je de beste gesprekken hebt met iemand wanneer je deze persoon niet direct aankijkt? Daarom heb je vaak de beste gesprekken tijdens het afwassen en autorijden. Zo ook als je wandelt. Start daarom de wandel club op werk! Maak na je lunch een casual lunchwandelingetje met een collega. Of heb je een meeting met een (vaste) cliënt? Ook dan kan je de beentjes gerust even strekken. Hetzelfde geldt voor wanneer je een telefoontje krijgt, en je geen computer nodig hebt.

2. Staande bureaus

Veel kantoren worden gekenmerkt door bureaus. En bureaus betekent: zitten. Toch? Dat hoeft dus niet per se! Er zijn bureaus die afstelbaar zijn op hoogte, en zelfs een hoogte bereiken waarbij je staand kan werken. Je hoeft heus niet de hele dag achter je computer te staan: een uurtje voor de afwisseling doet al wonderen.

3. Gezonder eten

Schrap dat koekje bij de koffie. En schrap sowieso je cappuccino met volle melk maar eens voor een kop thee of zwarte koffie. Het is op werk heel verleidelijk om te snacken. Met name rondom dat 4 uur dipje. Ongemerkt snoep je meer dan je denkt. Wees bewust van wat je eet op werk. Misschien kan je met de Office Manager afspreken meer gezondere snacks op werk aan te bieden: fruit, fruit en nog eens fruit.

4. Three minute workout

Een korte workout van enkele minuten is een boost voor je metabolisme, energiepeil en concentratie. Of je nou krachtoefeningen doet met dumbbells, of body weight oefeningen zoals burpees, squats en push-ups. Door de korte duur van de oefening hoef je ook niet bang te zijn de rest van de dag bezweet te zijn.  

Geef een reactie