Als het gaat om klantenbinding dan is het zaak om te zorgen dat je de bezoekers van je website tevreden houdt. Het is alom bewezen dat tevreden bezoekers eerder geneigd zijn over te gaan tot een aankoop. Op welke manieren kun je dit bewerkstellingen? Dit doe je door de klantenbinding te vergroten door correcte en snelle service. (Potentiële) klanten houden niet van wachten op hun beurt. Ze willen direct geholpen worden, liefst op elk moment van de dag. Als de klant moet bellen om contact te krijgen dan is de kans groot dat ze in een wachtrij komen en afhaken. Ook kan het zijn dat ze helemaal geen contact krijgen doordat de telefonische bereikbaarheid is gebonden aan bepaalde tijden. Dit alles vergroot de mogelijkheid dat je die potentiële klant verliest aan de concurrent. Dat is niet de bedoeling!
Virtuele medewerker
Dit probleem is op te lossen door gebruik te maken van een chatbot: een virtuele medewerker die de klanten te woord staat. Het inzetten van een chat bot maakt je dienstverlening een stuk efficiënter. De chatbot is namelijk altijd beschikbaar en dat maakt dat je bedrijf dag en nacht bereikbaar is. Klanten hoeven niet meer te wachten. Een chatbot maakt in een snel tempo gebruik van gegevens en vorige gesprekken die zijn opgenomen in een database. Het mooie is ook dat de technologie op dit gebied de laatste jaren enorm is geoptimaliseerd. Als gevolg hiervan is de chatbot inmiddels in staat is om de conversatie op een empatisch niveau te voeren: de conversatie verloopt niet houterig, zoals vroeger, maar meer vloeiend. Bijkomend voordeel is dat chatbots altijd gelijkmatig van humeur zijn! Het is zeker de moeite waard om grondig te onderzoeken of een chatbot van waarde kan zijn voor je bedrijf. Het is een investering die naar alle waarschijnlijkheid zijn geld snel zal terugverdienen. Het gaat hierbij niet alleen om een financiële investering. Er moet ook worden nagedacht over de programmering en er dient een script ontwikkeld te worden waarmee de chatbot kan werken. Als je werkt met een chatbot dan heb je minder medewerkers nodig.
Bconnect
Bconnect Live Chat Service beschikt over jarenlange ervaring in het inzetten van chatbots. Het team van chatbot trainers zorgt voor maximaal resultaat: dé stap naar een perfect klantrespons en -helpsysteem. Ervaring leert dat de zogeheten ‘hybrid bot’ de beste resultaten geeft: als de chatbot geen antwoord heeft op de vraag van de bezoeker wordt deze automatisch doorgeschakeld naar een medewerker binnen uw organisatie. Met een chatbot kun je producten, diensten of marketingacties op een strategisch juist moment onder de aandacht brengen bij een geschikte doelgroep.